De BuurtWerkKamer is een nuldelijns voorziening. Bewoners helpen elkaar en lossen veel onderling op, zonder professional en voordat een officiële instantie eraan te pas komt. Zoals de hulp bij het invullen van een lastig formulier, de uitleg bij een moeilijk geformuleerde brief, het bereiken van de juiste persoon bij een instantie, de bemiddeling bij een huurachterstand of het repareren van een afvoer. Al deze activiteiten ontlasten instanties. Het voorkomt klachten, ergernis en een ingewikkeld contact tussen bewoner en organisatie.
Door alle bewonersactiviteiten in de BuurtWerkKamer ontvangt de gemeente goed ingevulde aanvragen, de woningcorporatie wordt niet meer voor iedere reparatie gebeld, overlast vermindert, schulden nemen af, een huisuitzetting kan worden voorkomen, en uitkeringen en zorgkosten gaan omlaag. Kortom: de BuurtWerkKamer heeft een prachtig verdienmodel en bespaart gemeenten, woningcorporaties, uitkeringsinstanties, zorgverzekeraars en zorginstellingen geld.
Dat de aanpak van een BuurtWerkKamer niet alleen goedkoper is dan welke andere aanpak ook, maar instanties ook nog eens aanzienlijk laat besparen op hun uitvoeringskosten is een van de vier voordelen van deze nuldelijnsvoorziening.
De andere voordelen zijn:
Alle leefgebieden komen in beeld
‘Moeilijk bereikbare’ bewoners worden effectief bereikt
Doorverwijzen kan informeel, gericht en snel